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2015年10月15日 (木)

ABCDE・・のヘボン式分析Hepburn analysis.父兄参観。算数・英語・社会⇒背負った子に渡る瀬を教えられる。Parents visit. Mathematics, English, Social et al. taught KH a child carrying a cross.

 2019 02/23 renewal bilingual by Hiro. Oyama
It is a Hiragana frequency table you just made our children.

 先ほど 子供たちが作った
ひらがな頻度表です。
      あ   い  う   え    お   計
aiueo  85  85   55   33  84  342
K    167 100  59  53  130  509
S          
83 233  46  66  45   473
T         93   
51   40   47  81     312
N     
47  29   7  16  20  119
H     89  66  72  24  54  305

M     42  39  20  18  30  149
Y         31           24             30   85
R(L)     13    27     5     11  16   72
W         21                    21
 
計  671 630 328 268 490 2387
 この表を、ヘボンさんがまとめたヘボン式で、ローマ字ABCGEFGHIJK・・・を分析してみましょう。  何でもいいから おうち から「英語」の辞書を持って来て下さいって言いました。持って来てくれましたか? そのあなたのお父さんやお母さんが使っていた辞書で、先ほどの2時限目でやったと同じ事を、まず、やってみましょう。
 This table summarizes the Hepburn, Hepburn in the Roman alphabet ABCGEFGHIJK... let's analyze. Anything to bring English dictionary from your House, she said. You brought it? In the dictionary was with your father and your mother, just 2 in time did the same thing, first of all, let's do.

 一つのローマ字に対して、ページ数がどれだけ用いられているか、を調べるのでしたね。 例えば、
Aでは最初のページが1ページ、最後のページが119ですから、Aのページ数は119です。One Rome on a number of pages are used much, you find out it was. For example, A page number is 119 from 119 is the first page in A page 1 last page.
 In the expression,
 式で書けば、)…

A : 119 - = 119 となります。
Bについては、Bの最後のページ(238)から、Aの最後のページを引き算すれば良いですね。 It is about B good if subtraction of the last page of A from the last page of the B (238). Therefore,( 従って、)…
B  238 - 119= 119
Cの最後のページは436ですから、Bの最後のページ(238)を引き算すればいい。 It is about C good if subtraction of the last page of B(238). from the last page of the C (436). Therefore
C  436 - 238= 198
 さあ、これにならって、DEF ・・Z、まで最後のページを調べて計算してください。時間は、10分間さしあげます。
 さあ、用意ドン!
 Now, modeled after it, D, E, F, and Z, to calculate and check the last page.  Event time is 10 minutes. Now available-Don!

 Were you able? in, please look at the Blackboard. In the teacher's book (ENGLISH-JAPANESE DICTIONARY), now in the following.
出来ましたか?では黒板を見て下さい。先生の本(英和辞典)では、以下のようになりました。

A  119 -  0= 119
B  238- 119= 119
C  436- 238= 198
D  542- 436= 106
E  616- 542=  74
F  717- 616= 101
G  797- 717=  80
H  877- 797=  80
Ⅰ  951- 877=  74
J  972- 951=  21 
K  994- 972=  21
L 1072- 994=  78
M 1184-1072= 112
N 1231-1184=  47
O 1285-1231=  54
P 1451-1285= 166
Q 1463-1451=  12
R 1579-1463= 116
S 1839-1579= 260
T 1959-1839= 120
U 2008-1959=  49
V 2048-2008=  40
W 2117-2048=  69
X 2119-2117=   2
Y 2127-2119=   8
Z 2132-2127=   5
『頭文字にABC・・のどれが多くくっ付いているか?』というテストでしたが、随分と巾があるのですね。最高(一位)は260、のSです。
 二位は、198、のC
三位は、 166、のP ・・・
ときて、最階位争いは、XYZ、さんたちで、
どんぐりの背比べをやってます。XYZ、さんたちは特殊な記号なので、めったに先頭には来ないことが分かります。 たとえば、X-mas と書けば、クリスマスと読むのでした。
Initials, ABC, of which clings much?? It was rather long and width is.  Best (top) is 260, of s. 2 place the 198, of C third, 166, of P... and, most 階位 fight, X, Y, Z, and I Acorn tall height than I do, who. X, Y, Z, and I know that their special symbols, so seldom comes at the beginning. For example, you write and X-mas, Christmas and read.
 それはさておき、前の時間に国語辞典でやったように、「あいうえお」方式でまとめ直してみましょう。ちょっと、その前に、幾つか注意することがあります。 日本語では、RLとの区別が明らかではないのでR(L)という欄(らん)を「行」にあてました。
Aside from the ahead of time in the dictionary as "aiueo「あいうえお」after you" Let us try together in. Prior to that, Hey, consider some. In Japan, the distinction between R and L not obvious, because R(L), "line行」" on Uncorked.
同様に、Cの字は、CAP(キャップ:帽子)、COP(コップ、カップ)という具合にKの字と、同じ発声音で使われることが多いです。
CHAPTER
(章)や、CHIP(チップ:小銭)なんかのように、CHとが一緒になると、”た行”音になるのですが、これは3文字以上で一つ音を表す複合音ですから明後日のテーマとしましょう。
 今日は、Cの一字は、Kに含めて考えます。
Similarly, c is used in K of the same vocal sound CAP(hat), the COP (Cup) so often. CHAPTER (very puffy I) Let's say the theme of the day after tomorrow and don't CHIP (chips ,coins) to the C, H, and together with "line" sound is, but this is a complex sound represents one sound at least 3 characters long. Today, the character C is included in the K, think.
生徒「先生、質問! Bはどう扱うの?」
先生「Bに、あいうえお(aiueo)を付けたらどんな発声音になるかな?
「ばびぶべぼ」だわね。だから、濁点をとると「はひふへほ」⇒B H に加えるのよ。同じように、
Students ' teachers, ask questions! B how to handle? "
teacher " AI B, after you create your (aiueo) any vocal sound.?  "It cheers
「ばびぶべぼ」" there. So taking diacritics ', Paracoccidioides cheekはひふへほ". Of B to H.  Similarly
‘G’に、母音あいうえお’(aiueo)を付けたら 「がぎぐげご」でしょ。だから、GKは親戚みたいなものなので、GKも一緒のグループよ」
 
生徒「じゃあ、P’に、あいうえお’(aiueo)を付けたらぱぴぷぺぽだから、これも はひふへほ 。「は行」H と親戚なんだね」
 
先生「その通りよ。整理すると、次のようになります。
 
'G', vowel ' u, e after you ' (aiueo) has "stomachache Blech please"?. So, along with Group G and K G and K are like relatives, so I. "
 
Students "then ' P ' to ' after you ' (aiueo) If you so 'papipupepo'ぱぴぷぺぽ, which also is Paracoccidioides cheekはひふへほ. "The line" I'm H and relatives. "
Teacher " You're right. To organize, and it looks like this.
・・・

     A(あ) I(い) U(う) E(え)  O(お) 計   
aiueo 119  74   49    74   54  370
K C Q G(か)  21+198+12+80         311
S J Z  
(さ)      260 +21+ 5          286
T D   (た)       120+106           226
N    
(な)           47              47
H B F P V(は)  80+119+101+166+ 40 
506
M    (ま)        112            112
Y    (や)            8            8
R L  (ら)           116+78       194
W   (わ)            69           69
X  (?)           総計: 
2129ページ
先ほど子供たちが作った「ひらがな頻度表」と較べてみると、
     あ   い  う   え    お    計
aiueo 85  85  55  33     84   342
K  かきくけこ                 509
S   
さしすせそ                   473
T    たちつてと             
     312
N   
なにぬねの                119
H   はひぶへほ 
                305
M   まみむめも                149
Y     や ゆ よ                  85
R(L)  らりるれろ                  72
W                               21
_
計  671 630 328 268 490 2387
                  総計: 
2428ページ
 先生は、この二つを見比べてみて、冷や汗が流れ出て来るのを感じました。 でも、授業中です。あぜんとしている訳にはいきません。 そこで先生は、「皆さん、この二つの表を見比べて、分かったことを発表して下さい」と、生徒たちに言いました。
Looking at these two, teacher felt come pouring sweat. However, is in the classroom. Not to have been stunned. So the teacher said students 'Release was able to compare these two tables,".

生徒A「英語表でも、aiueoの中で「あ(A)」が一番多く使われてま~す。」
生徒BBばびぶべぼで、はひふへほにごっただけなのに、英語では、H とは別の字B をあてがっています。ぱぴぷぺぽも、はひふへほの仲間なのに、P という別の字をあてていて、紛らわしいで~す。
だから英語は、複雑になっているのだと思いま~す」
Student A "English table also aiueo in"(A) "is most frequently used have to be. "
Student B ' B ' should ’
ばびぶべぼ 'in the’はひふへほ’' is Paracoccidioides most ' impure, but in English, the H with a different alphabet: B, is give. 'Papipupepo’ぱぴぷぺぽ also is Paracoccidioides most ' of a companion to another character named P and a confusingly similar in-to. So I think that English is complicated to. ~. "
生徒SS のグループには、J Z とが加わっていますが、'JZ'はものすごく少ないです。S 10分の一以下です」
生徒C「日本語では、かきくけこが一番多いのに、英語では、かきくけこに当る言葉の数が二番目になっていま~す。 'K H' の1番2番が、日本語の1着2着と逆で~す」
Student S “In S's Group joined the J and Z, 'J, and Z' really is less. Is less than one tenth of the S "
Student C "In Japan '
かきくけこ' is most common, but in English, the most common is 'さしすせそ S-group.' To hit word count is 2 now-do. 'K and H' 1-2-1 Japan to second with reverse ~. "
生徒DTの中に'だじずぜぞ''D' も含まれているのに、日本語の'たちつてと'の数よりも少ないなんて、変で~す」
生徒E「母音の'E()'は、日本語では33個で最低なのに、英語では'あ、い( I)'と同じ数だけあったので、『え~?』て思いました。ああそうか、それで'いご'なんですね」
Student D "During T ' me why! ' of include 'D, but Japanese ''だじずぜぞ'' of fewer than! in-to"
Student E "Vowel 'E (EH
) ', in English, but in Japan, with at least 33 ', not '. (I) ' and the same, so there were only a few "no-? ' As I was. Oh yeah, it's 'Englishいご' it? "
生徒F「日本では、はひふへほ行で『はっはっは、ヒッヒッヒ、ふっふっふ、へっへっへ、ほっほっほ。』って笑うんだけど、英語では、唇(くちびる)にわざわざ歯をかけて、『バッバッバ、びっびっび、・・・、べっべっべ、ヴぉっヴぉっヴぉ、ふぉっふぉっふぉ。』って笑うんですか。笑うのも難しいですね、英語は。自然じゃないで~す。」
Student F "in Japan ' is Paracoccidioides cheeks’はひふへほ' line" HA-HA-HA, HI-HI-HI, Hu-Hu-Hu, He, He, Ho Ho Ho Ho.' What I'm laughing, but in English, on the lips purposely over teeth, "bab bab ba, bbi bbi bbi, bu bu bu be be be vo vo vo!, foffot fortune. " I laugh at you. Laugh too hard is the English. In not natural to do."
生徒GGは、God(ゴッド:神様)に字を当てたらしいけど、濁音の「がぎぐげご」の音の響きには、濁ってて恐いイメージがあります。
かきくけこの音(おと)を使って「かみさま」って言いった方が、清くて温かみが感じられま~す。英語圏の神様は恐くて恐ろしい存在なのですか?」
Student G "seems to be focused G-God, but voiced" stomachache Blech please "of and muddy the sound, scary images.
 K-sounds‘
かきくけこ’ this in "Kamisama" is said, and felt the warm up-to. Or God of the English-speaking world is scared, fearful existence?"
生徒H「先生が前に、H(ひとつ、ひかり、はじめに、)が人類に教えられた最初の言葉だって話してたけど、日本語ではHが(305)も出て来ているのに、英語では、たったの(80)だけしか使われていないの? 外人は、H(はひふへほ)を粗末にしているような気がするなあ」
Student H "H's teacher, before (ひとつHitotu, ひかりHikari, はじめにHajimeni) was talking about because the first words taught to mankind, but Japan is h (305) also is coming out in English, just the (80) only but not used? Foreigner's H (is Paracoccidioides cheekはひふへほ) I feel like doing poorly. "
生徒は愛だって習ったけど、日本語では、85ページも使われているのに、英語の辞書では、75ページだけ? これって、ちょっと冷たいんじゃあないのかな?」
Students I. "Learned ’aI’ is ‘Love, and used in Japan, 85 pages, but is only 75 pages in the English Dictionary? It's a little cold, it isn’t?"

生徒JJってジーザス・クライスト(イエス・キリスト様)のJでしょ。J:ジェイって発音自体が暗いのよ。ひねくれている。でも、日本語ではイエス!って呼んでいる。イエスって発音なら温かみがある。
YES(
イエス)と英語圏でも呼んで欲しかったわ」
Student J ' J is J for Jesus Christ right. ' J: j ' it's pronounced itself is dark. Has a twist. But in Japan, Yes!, we call him. Jesus pronounced is warm. I wanted to call YES in English-speaking countries as well.
生徒K「言うまでもないけど、(Kって日本語では一番多く先頭文字として現われてくる音声文字なんだけど)、英語ではKは、わずかに(80ページ)しか用いられていないんだね。K(かきくけこ)さんがわいそうだね」
Students K "but Needless to say, (K voice characters appear as the first character in Japan, most often I'm) in K is only in English (80 pages) but I have not used. K (ka-ki-ku-ke-ko
かきくけこ.), but it's a pity "
生徒LLって、舌の先をRの時より前に出して、上歯ぐきにくっ付けるだけでしょ。Rは日本人の私たちがやるときには、”巻き舌の形”を意識するのよ。普通は巻き舌なんてやらない。 電話ならともかく、ルルルルルって、虫が鳴くかしら。
リリリリリーンって鈴虫は鳴いてるわ。
RiRiRiRiRi-
んではなくて、LiLiLiLiLi~んが正解なのよ、擬声語としては。 私達日本人はRLの中間辺りでごく自然な発音をしてるだけ!
こればっかりは、ドイツ人のヘボンさんも聞き間違えたのね」
Student L 'L's tip of my tongue out than the R, just groundwork on the superior alveolar work. To consider when we Japanese do R "rolled in" on it. Usually not rolled me. I wonder if phone apart from the crows bug lull rule it. What Lilly green crickets are singing. RiRiRiRiRi-I'm not LiLiLiLiLi-I as onomatopoeia, for an answer. Just we Japanese at somewhere between R and L pronunciation natural! Hepburn, Germany who also heard mistake is the only of it."
生徒MMってダビンチ・コードの映画の中で出て来たM のことよね。確か、”最後の晩餐”を描いた絵が出て来て、12使徒の一人腰ぎんちゃくのヨハネが女性として描かれているって話。
中心にいるイエス様とその女性とで、まん中に M の文字が密かに書かれていた!って話、みんな覚えているでしょ。確かにあのヨハネは fe-Male だけど、あの最後の晩餐の絵をしげしげと見ても、M という字が書いてあるってのは嘘よ。
ダン・ブラウンさんも、ちょっとやり過ぎたわね。 でも、マグダラのマリア(Magudara-Maria)がまん中に居ることは、極自然だと思う」
Students M "M is M in the da Vinci Code film came out to right. 12 Apostles who 'just a minion John' portrayed as a woman, certainly the paintings "the last supper" is coming out story. Focus on Jesus and the woman at the letter M was written secretly in the Middle! You remember the story, all right. Is closely looking at that last supper picture certainly is that John fe-Male, but is the writing of a lie. Dan Brown, also overdid it? But I think it's very natural that Mary of Magdala (Magudara-Maria) there are in the middle."
生徒N「さっきからまん中(真ん中)、まん中(真ん中)って言っているけど、アルファベットの中心は、H だろ。 H が最初に作られて、この言葉世界が始まったんだよ」
生徒O「アルファベット26文字の中央には字はないよ。13番目にM14番目にN があるんだから、真ん中には字はない」
Student N ' has said in earlier (middle),(middle),(middle), but Middle of the alphabet is H, right? H was first made, says world has begun!"
Student O "in the middle of the alphabet 26 characters are not. there's N in 14th, and M in the 13th, or is not in the Middle "

先生「実はね。XYZ の3つの文字は、ごく最近勝手に人間が付け足したんだってことです。 だから、Zは(5)ページ、Yは(8)ページ、Xに至っては、たったの(2)ページ分しか解説することがないのよ。 それ故、一番少ないXに、×(ペケ・バツ)印を与えて消せば、真ん中に、M の字が来るのよ。
 26文字からひとつ引くと、25でしょ。Mが真ん中に来るのよ。前に12文字、後に12文字だから、13文字目はMでしょ。」
Teachers "tell you the truth. Three X, Y, and Z characters, very recently, its people say that. So, z (5) page, Y (8) I can't explain only reached page, X (2) pages only.  It therefore least X, x (peke vatu X) come M-in the Middle, turn off, giving the mark. One minus the 26 letters, and about 25? M comes in the middle of it. Prior to 12 characters, after 12 characters, from a 13 M? "
生徒N「じゃあ逆に、ビックリマーク()でもアルファベットだ、と認定すれば、今度はNがまんまん中だってことになるんだ!」
生徒「ついでに、〔(はてなマーク)〕と〔・(ピリオド:終止符点)。〕も文字に認定すれば、今度は俺様(おれさま)’O’が、ローマ字の中心というとこになる訳だよね
 王様(おうさま)だもんな、当然だ!」
Students N ' then conversely, the exclamation mark (!) However, certified letters, and now n Bimbo is going to be because the Middle! "
Students O " If add [ ? (Hatena question- mark)] or [-(period: an end point). ], Even if the certified letter now I like oresama-'
 O ' is Rome's in this middle-center. Certainly I was recalled King's Gate’O-sama:王様) and rightly! "
生徒QQは球(キュー)だから、Oより偉そうだろう。地 だって玉だぞ。漢字の王より一つ点が多いだろうが」
先生「P さんのために、しゃべってあげるけど、PPoint P なのよ。であり、同時に天でもあるの。‘p’さんは、小文字の‘q’さんと同じオタマジャクシの格好をしているでしょ」
Student Q "Q is ball (cue:Qyu), so more than O and seems bossy would. Earth's jade! Chinese King more one point would have."
teacher ", but I'll talk to p, P is a Point. P itself. Point is heaven at the same time. ‘p’ has dressed the same lowercase q's tadpole."

生徒S「せんせい(SenSei)。もう直ぐ終了のベルが鳴るよ。先生のオタマジャクシ宇宙論は、また今度、理科の授業中にでも、やってよ。」
ということで、トンでもない(滅茶苦茶な)英語の授業になりました。父兄参観日だったのにね。
 2015年 1015日 大山宏
Student S ' Teacher (SenSei). Again It immediately rang the Bell. Sir, Tadpole Cosmology also now, in science class, but doing." Oh, no (gibberish) English class. Though it was parent visiting day. 10/15/2015 Hiro. Oyama.
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