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2015年11月29日 (日)

縄文時代の〔ことば〕分布推定。← 単なる”数の遊び”ですよ。The Jomon period [Word] density estimation. ← It is mere "number game".

 縄文時代の濁音の推定を数学的に行なってみましょう。
Estimation of the dullness of the Jomon period let SOC. math.
 表1 が音   ざ音   だ音   ば音       濁音合計
学当 G( 9) JZ(15) D(16) B(15)    GJZBFPV =  55
初改 G(16)  JZ(21) D(22) B(25)    GJZBFPV =  84
大中 G(25) 
JZ(32)  D(32) B(49)P(2)GJZDBFPV=130
                          

 
表1には4つの濁音と「濁音合計」とが整数としてきれい変化しています。この傾向を利用して、もっと昔の濁音の分布を割り出してみましょう。

 まずは、時間設定ですが、
専門書の「大中」時代は現在だとして、西暦2001年を割り当てるのがいいでしょう。
中・高校生が身に付ける日本語レベル「初改」の時代を、西暦1001年とし、
小学生が卒業時に身に付けるであろう日本語レベル「学当」の時代を、西暦1年とします。
そうして、取りあえずは、紀元前1000年を計算してみましょう。
抜けている音P(x)も穴埋めすることにすると、表1は以下のように変わります。
Table 1 four-voiced and voiced total change to clean as an integer. By using this trend, let's calculate the distribution of the more ancient voiced. First is the time setting is "medium" era of technical books now and then you can assign to 0/2001. In age of Japan level high school students learn "first break", and 0/1001, and 0/1 the age of Japan will be in learn upon graduating from elementary school level "of this". So anyway, let's calculate 0/1000. To cover also missing PA sound P(x), table 1 changes shown below.

 表2   が音   ざ音  だ音   ば音 
   濁音合計
BC1001 G( X ) JZ( Y )  D( Z ) B( α) P(β) GJ・V =   γ
 元年   G( 9) JZ(15) D(16) B(15) P( 0) GJ・V =  55
AD1001 
G(16) JZ(21) D(22) B(25) P( 1) GJ・V =  85
AD2001 G(25)
JZ(32)  D(32) B(49) P( 2) GJ・V =130

 この表2で、XYZαβγを求めるという遊びですよ。
私が種明かしをする前に、皆さんちょっと予想をしてみて下さい。
こういう数遊びは、案外小学校の児童生徒の方が得意なのでしょうね。
皆さんも、児童に負けないように真剣に考えてみて下さいね。
 In table 2, for the XYZ αβγ play. Before to me, Hey you expected please. I guess this kind of play is surprisingly strong for elementary school students. I like you not lose children, please think seriously.
 出来ましたか?
私の答え〔模範解答〕は、以下のようになります。
Are you sure you made? My answer [answer], as in the following.
 表3   が音   ざ音  だ音   ば音     濁音合計
BC1001 G(  ) JZ(10) D(10) B(12) P(
) GJ・V =  36
 元年   G( 9) JZ(15) D(16) B(15) P(0) GJ・V =  55
AD1001 
G(16) JZ(21) D(22) B(25) P(1) GJ・V =  85
AD2001 G(25)
JZ(32)  D(32) B(49) P(2) GJ・V =130

 どうです。もっともらしい模範解答でしょ。(^o^)
こういう数遊びをするときには、コツがあるのです。
 ノウハウを教えて上げましょうね。
【ノウハウ 1】、数の流れを見てまず穴埋めしてみる事。
【ノウハウ】、左右の流れを見比べて、微調整を行なう事。
【ノウハウ】、1、1、2、3、5、8、13、21、34、55、89、・・・
(即ち、フィボナッチ数列の数字が多く現われるように調整する)
 Whether it is. Plausible answer, isn't it?. (^o^)
There is when you kind of play has the knack. Will let me know.
Knowhow 1, seeing the number of flows that try to cover the first.
Knowhow 2, compare the left and right of the tweak.
Knowhow 3, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89,
・・・
  (i.e., Fibonacci number, adjust as it appears.)

 このノウハウを最初に発見したのは「フィボナッチぼうや」だったという訳でして、それでこの数列のことを後の世の人々は「フィボナッチ数列」と呼ぶようになったのです。この嘘本当ですよ。
 日本には古来からの伝承として、「嘘の38」という言葉があるのですが、これも似たような心理(真理)を突いた諺(ことわざ)なのですが、ご存知ですか?
もし、知りたければ、インターネットで検索してみると良いでしょう。

続きは明日のお楽しみです。
  2015年11月29日   HiroOyama
"Fibonacci boy" was first discovered this knowledge translation, it is the sequence that was "Fibonacci sequence" and call the people.
 This lie is true. Psychology (the truth) in Japan since ancient times as a legend from the term 38 of the lie is, but it also looks like a proverb is, do you know? It would be good if you want to know on the Internet search.
Enjoy tomorrow continues. 11/29/2015 Hiro.Oyama.

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